Mitä on kasvatus?

Väitöskirjassani olen rohjennut ehdottaa jopa mitä on hyvä kasvatus eräänlaisena jatkokehitelmänä sille, miten kasvatusfilosofian professori Veli-Matti Värri aikanaan määritteli asiaa tunnetussa väitöskirjassaan ”Hyvä kasvatus – kasvatus hyvään”. Aivan jatkuvasti havahdun kuitenkin ihmettelemään pelkästään sitä, miksi kasvatuksesta ilmiönä vallitsee niin omituisia käsityksiä. Olisiko Wikipedialla jokin osuutensa asiaan? Törmäsin nimittäin siellä asiakirjaan Kasvatus. Se alkaa näin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvatus, luettu 27.1.11): ”Kasvatus on käsite, joka viittaa tavoitteelliseen toimintaan, jonka tarkoituksena on muuttaa yksilön ominaisuuksia haluttujen päämäärien mukaisesti. Laajan näkemyksen mukaan kasvatus kattaa kaikki kasvattajan tahalliset ja tahattomat toiminnot, jotka vaikuttavat halutusti yksilön kehittymiseen. Suppeampi näkemys rajaa kasvatuksen tietoiseen vähintään kahden ihmisen vuorovaikutukseen.”

Jaahas. Miten tuo pitäisi tulkita? Muuttaa yksilön ominaisuuksia? Kaikki kasvattajan tahalliset ja tahattomat toiminnot, jotka vaikuttavat halutusti yksilön kehittymiseen? Rajaa kasvatuksen tietoiseen vähintään kahden ihmisen vuorovaikutukseen?

Laajempi ja suppeampi näkemys eivät juuri poikkea toistaan. Kaikki tietoinen, tahallinen ja tahaton toiminta on kasvatusta, jos se sattuu vaikuttamaan yksilön kehittymiseen tahtomallamme tavalla. Siis toimimalla tahattomasti, tahtomatta mitään, tahtomme toteutuu. Siis tahtomme toteutuu tahdostamme riippumatta. Ja tämä on siis tavoitteellista, aivan tiettyihin päämääriin suuntautuvaa toimintaa. Nyt meni kyllä metafysiikan puolelle tai ainakin minun tajunnallisten horisonttieni yli!

Ja mitä ominaisuuksia on tarkoitus muuttaa? Entä millaisiksi ja kenen vuoksi? Vasenkätisyyskö muutetaan oikeakätisyydeksi, jollaisen pakottamisen kohteeksi lapsuudessani itseni lisäksi moni luonnostaan vasenkätinen lapsi joutui. Siis kasvatusko on tällaista?

Tässäpä oli hieman alkua. Jatkan kasvatuksen pohtimista vielä moneen otteeseen. Ehkä kirjoitan sitä ennen tuon Wikipedian artikkelin uusiksi 😉

Advertisement

2 kommenttia

Kategoria(t): Kasvatus, Veli-Matti Värri

2 responses to “Mitä on kasvatus?

  1. Jani

    Huomiosi siitä, että yleiset kuvaukset kasvatuksesta ovat ongelmallisia pitänee joiltain osin paikkansa. Mitä kattavampi ja siten abstraktimpi määritelmä on, sitä enemmän jää tilaa mahdollisille poikkeustapauksille, ’poikkeuksille yleiseen sääntöön’. Mainitsemasi vasenkätisyyden muuttaminen oikeakätisyydeksi lienee esimerkki varsin mielettömästä kasvatuspäämäärästä joka sopii erityistapauksena tuollaiseen yleiseen kasvatuksen määritelmään.

    Abstraktius on toisaalta minkä tahansa olemuksellisen määrittelyn ongelma. Jos pyrimme määrittelemään mahdollisimman kattavasti esimerkiksi sitä mitä urheilu on, joudumme samanlaisiin ongelmiin: kuinka yleinen määritelmä voisi kattaa kaikki mahdolliset, toisistaan monin tavoin poikkeavat lajit. Tulisiko määritelmän alle lisätä sekä lenkkeily että autourheilu? Entä shakki? Siksi propositionaaliset määritelmät, kielellisesti kuvatut vastaukset tällaisiin essentialistisiin kysymyksiin, siis kysymyksiin siitä mitä jokin on, ovat aina ’alimääräytyneitä’. Ne eivät kata kaikkia tapauksia tai kattavat liikaa sellaista joka määritelmään ei välttämättä edes kuuluisi, ja ovat siksi luonteeltaan suhteettoman yleisiä ja abstrakteja, kuten tuo wikipedian kasvatuksen määritelmä.

    Tämän ongelman ylittämiseksi tarvinnemme jonkin verran kasvatuksen hermeneutiikkaa: on typerää kyseenalaistaa yleistä kasvatuksen määritelmää puhtaasti sen yleisyyden vuoksi, koska me kuitenkin ymmärrämme jo elämismaailmallisen käytännöllisyytemme kautta, ettei kasvatukseen ainakaan sen nykymuodossaan liity vasenkätisyyden muuttaminen oikeakätisyydeksi. Kuten wikipediassa mainitaan: ”Kasvatus on käsite, joka viittaa tavoitteelliseen toimintaan, jonka tarkoituksena on muuttaa yksilön ominaisuuksia haluttujen päämäärien mukaisesti”, tämähän ei tarkoita että kasvatuksella pyritään muuttamaan *kaikkia* yksilön ominaisuuksia, vaan vain joitakin tässä määrittelemättömiä ominaisuuksia jotka käytännöllinen järkeilymme (fronesis) joka tapauksessa avannee meille sillä perusteella kuin mitä ymmärrämme tällä hetkellä kasvatustodellisuudesta. Tämän vuoksi meidän ei edes tarvitse ottaa huomioon mainitsemiasi mielettömiä kasvatuksen yleisen määritelmän alle sovitettavia vaikuttavan toiminnan muotoja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s